sobota, 22 lipca 2017
Imieniny: Magdaleny i Bolesława

22 lipca 2017

Imieniny

  • Magdaleny i Bolesława

23 lipca 2017

Imieniny

  • Bogny i Apolinarego

24 lipca 2017

Imieniny

  • Kingi i Krystyny

25 lipca 2017

Imieniny

  • Jakuba i Krzysztofa

„Vivaldi contra Piazzolla” – koncert w CKiS

środa, 22.02.2017 14:40

Centrum Kultury i Sztuki w Tczewie zaprasza 26 lutego o godz.17.00 na koncert „Vivaldi contra Piazzolla” w wykonaniu Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot pod dyrekcją Wojciecha Rajskiego. Gościnnie wystąpi flecistka Antonina Styczeń-Leszczyńska.

Cztery pory roku (Le quattro stagioni) Antonio Vivaldiego to cykl koncertów skrzypcowych, opublikowanych po raz pierwszy w 1725 roku w Amsterdamie w zbiorze dedykowanym czeskiemu mecenasowi Włocha. Powstały jednak pięć lat wcześniej, podczas pobytu kompozytora na dworze księcia Filipa w Mantui. Utwory te pozostają do dzisiaj znakomitymi przykładami muzyki ilustracyjnej.

Cykl argentyńskiego kompozytora powstał bez mała 300 lat później. Cuatro Estaciones Porteñas Astora Piazzolli, znane także jako Cztery Pory Roku w Buenos Aires, to tanga powstałe w latach 1965 – 1970. Pierwotnie kompozycje nie funkcjonowały jako suita, lecz jako cztery odrębne kompozycje. Część I Verano Porteño (Buenos Aires Summer) powstała w 1965 roku początkowo jako motyw muzyczny do sztuki „Melenita de Oro”, autorstwa Alberto Rodrígueza Muñoza. Część II Otoño Porteño (Buenos Aires Autumn) Piazzolla skomponował w 1969 roku. W roku 1970 ukończył część III Primavera Porteña (Buenos Aires Spring) i część IV Invierno Porteño (Buenos Aires Winter).

Warto dodać, że samo określenie Porteño, to hiszpański termin określający mieszkańca miasta portowego. Do powszechnego użycia weszło u schyłku XIX wieku, określając w ten sposób obywateli zamieszkujących Buenos Aires. Piazzolla złożył więc muzyczny ukłon w stronę rezydentów stolicy swojej ojczyzny – Argentyny.

Polska Filharmonia Kameralna Sopot

W lutym 1982 roku z inicjatywy Wojciecha Rajskiego powstała orkiestra smyczkowa, złożona z młodych, utalentowanych i pełnych entuzjazmu muzyków. Pod nazwą Orkiestra Kameralna Wojciecha Rajskiego zadebiutowała w czerwcu w Teatrze Muzycznym w Gdyni, a już kilka dni później inaugurowała festiwal Schleissheimer Sommer w Monachium i 37. Festiwal Sommerliche Musiktage Hitzacker. Zespół od początku zachwycił publiczność i krytyków, co przyniosło zaproszenia do najważniejszych sal koncertowych, na czele z Filharmonią Berlińską, salą Gasteig w Monachium, Gewandhaus w Lipsku, Musikhalle w Hamburgu, Salą Pleyela w Paryżu, Musikverein w Wiedniu i Concertgebouw w Amsterdamie, a także na wszystkie znaczące niemieckie festiwale muzyczne. Z uwagi na coraz szerszy repertuar koncertowy, Orkiestra zaczęła występować także w składzie powiększonym o grupę dętą, zmieniając w 1984 roku nazwę na Polska Filharmonia Kameralna Sopot.

Dyrygentem, założycielem i dyrektorem artystycznym Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot jest Wojciech Rajski.

Zespół koncertował w Niemczech, we Francji, Austrii, Szwajcarii, Hiszpanii, Belgii, Holandii, Szwecji, Danii, Luksemburgu, Anglii, Stanach Zjednoczonych, Chinach, Japonii, Meksyku, na Wyspach Kanaryjskich.

Filharmonia miała dotychczas zaszczyt koncertować z wieloma wybitnymi solistami. Wśród nich Krystian Zimerman, Mścisław Roztropowicz, Borys Pergamentschikow, Natalia Gutman, Konstanty Andrzej Kulka, Irene Grafenauer, Sabine i Wolfgang Meyer, Guy Touvron, Misha Maisky, Raphael Oleg, Gil Shaham, David Geringas, Gary Karr, czy Ivo Pogorelić. Zespół z powodzeniem łączy działalność kameralną z koncertami muzyki rozrywkowej i jazzowej Na swoim koncie ma występy m. in. z Grzegorzem Turnauem, Marcinem Wyrostkiem, Wojciechem Staroniewiczem, Maciejem Miecznikowskim, czy Jose Torresem y Havana Dreams.

PFK Sopot ma w swoim dorobku ponad 60 płyt z nagraniami muzyki klasycznej, a także wydawnictwa z aranżacjami muzyki jazzowej i rozrywkowej.

Polska Filharmonia Kameralna Sopot działa w strukturach Bałtyckiej Agencji Artystycznej BART i jest instytucją kultury Miasta Sopot oraz Samorządu Województwa Pomorskiego. Mecenasem Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot jest Grupa ENERGA.

Wojciech Rajski

Dyrygent, założyciel i dyrektor artystycznym Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot. Rajski. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Warszawie w klasie prof. Bogusława Madeya, doskonaląc swoje umiejętności w wyższych szkołach muzycznych w Kolonii i Wiedniu. Był dyrygentem Teatru Wielkiego w Warszawie (1971-1978), Filharmonii Poznańskiej (1974-1980, od 1978 jej dyrektor artystyczny) oraz pierwszym dyrygentem Theater der Stadt Bonn i Beethovenhalleorchester (1978-1981). W roku 1993 rozpoczął działalność pedagogiczną. Wykładał w Hochschule für Musik w Karlsruhe, a od 1998 roku jest profesorem dyrygentury w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie nad Menem. Od 2008 roku prowadzi także klasę dyrygentury w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. W latach 1993-2006 był Dyrektorem Artystycznym Polskiej Orkiestry Radiowej w Warszawie, z którą dokonywał nagrań dla Polskiego Radia, a także koncertował w Polsce i poza granicami kraju.

Antonina Styczeń-Leszczyńska

Urodzona 10 października 1991 roku w Bielsku-Białej w rodzinie z tradycjami muzycznymi. Od 7 roku życia uczyła się gry na flecie w klasie Doroty Parzyk w Państwowej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. S. Moniuszki w Bielsku-Białej. Później studentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie fletu Elżbiety Dastych-Szwarc oraz Agaty Igras-Sawickiej. Uzyskała dyplom licencjacki z wyróżnieniem. Odbierała naukę od tak renomowanych pedagogów jak: Andras Adorjan, Walter Auer, Samuel Coles, David Dolan, Carsten Eckert, Pierre Yves-Artaud oraz Andrea Lieberknecht.

Antonina była beneficjentką wielu programów stypendialnych, w tym stypendium Fundación Albeniz – Fundación María Cristina Masaveu Peterson w Hiszpanii (2013-2015), stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego “Młoda Polska” (2010), stypendium za osiągnięcia artystyczne Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2007/2008 oraz 2005/2006), potrójna laureatka"Otwartej Filharmonii Agrafki Muzycznej" (2009, 2008, 2006).

Jest również laureatką konkursów międzynarodowych m.in Druga Nagroda w Bukareszcie - XV International Music Competition 2008, jak również zwyciężczynią wielu ogólnopolskich konkursów, takich jak: Pierwsza Nagroda w Sochaczewie - IX Ogólnopolski Wiosenny Festiwal Fletowy 2010, czy Pierwsza Nagroda w Bydgoszczy - "Miniatura 2009".

Jako solistka Antonina grała między innymi z Silesian Chamber Orchestra pod batutą Maji Metelskiej w Katowicach oraz występowała z poważanymi muzykami takimi jak Hansjorg Schellenberger (2012) i Siegfried Mauser (2011). W latach 2010-2013 Antonina była członkiem Orkiestry Symfonicznej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. 

W 2013 roku rozpoczęła naukę w Escuela Superior de Musica de Reina Sofia w klasie fletu Prof. Jacques’a Zoon’a i otrzymała stypendium od Fundacion Albeniz w Madrycie. W trakcie pobytu w Madrycie była członkiem kwintetu dętego: Quinteto Reicha, z którym koncertowała i uczestniczyła w festiwalach na terenie Hiszpanii. Była pierwszym fletem  Orquesta Sinfónica Freixenet pod batutą Victor Pablo Perez oraz na tej samej pozycji grała w Sinfonietta ESMRS (dyrygenci: Peter Eötvös, Stefan Asbury). Wraz z Sinfonietta ESMRS nagrywała dla hiszpańskiej telewizji RTVE.

Bilety: 20 zł

(CKiS)

 

Centrum Kultury i Sztuki

Fabryka Sztuk

Miejska Biblioteka Publiczna

Projekt finansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007 - 2013